Wie is Salih Koşar?
Op 27-03-1963 ben ik in Turkije in Posof geboren. Tot augustus 1977 heb ik in Turkije op school gezeten. Vervolgens ben ik samen met mijn ouders naar Nederland gekomen. Ik heb één jaar bij Internationaale schakelklas gezeten. Vervolgens heb ik op de LTS mijn diploma metaal behaald. Daarna heb ik mijn diploma behaald voor automonteur. Tegelijk met de opleiding voor automonteur heb ik mijn opleiding gevolgd voor rijinstructeur. Met succes heb ik van beide opleidingen mijn diploma behaald.
“1985 | Oprichting rijschool”
In 1985 ben ik met mijn autorijschool S. Koşar begonnen. Elke rijinstructeur dient het volgende te bezitten: -vakkennis, overdrachtskennis en mensenkennis. Vakkennis is door iedereen wel aan te leren, echter zit het verschil tussen rijinstructeurs in overdrachtskennis en mensenkennis. In die tijd werkte ik ook als productieleider in een textielbedrijf. Als productieleider was ik al iemand die medewerkers inleerde. Het bijbrengen van informatie vond ik leuk. Het was alleen switchen van branche, maar in mijn ogen niet van functie.
“1985-1986 | Geen rijlessen voor vrouwen”
In de eerste paar maanden/eerste jaar werd er onder de Turks gemeenschap raar opgekeken als een (jonge)dame haar rijbewijs wilde behalen. Autorijden was toch echt voor mannen en vrouwen dienden thuis de kinderen te verzorgen. Ik heb toentertijd aangegeven dat vrouwen meer behoefte hebben aan een rijbewijs omdat ze anders belemmerd worden in hun dagelijks leven. Denk hierbij aan boodschappen, bezoek aan huisarts, standaard controle aan tandarts of (sport)activeiten van kinderen. Dankzij het vertrouwen van de mensen in mijn omgeving konden steeds meer vrouwen hun rijbewijs behalen. Ik ben blij dat de tijd is veranderd en dat er nu raar wordt opgekeken als een (jonge)dame geen rijbewijs heeft behaald.
“1985 | 2015 Rijles auto’s”
In 1985 heb ik een Opel Kadett D Model aangeschaft als rijlesauto. Na 2 jaar heb ik wederom een Opel Kadett Sedan model gekocht. Van 1991 tot het jaar 1993 heb ik rijles gegeven in een Opel Vectra. In 1993 ben ik overgestapt naar een Mercedes 190 D, C Model. De auto’s die hierna kwamen waren allemaal van het merk Mercedes.
“1998 | Fulltime Rijles”
Het aantal aanmeldingen voor rijlessen steeg steeds meer, waardoor het voor mij steeds moeilijker werd om beide banen te behouden. Ik heb voor mezelf toen een keuze moeten maken. Zoals bekend heb ik ervoor gekozen om fulltime rijles te geven, omdat ik dat leuker vond.
Mijn kennis overdragen aan anderen om die tot goede en veilige chauffeurs op te leiden was mijn uitdaging. Een uitdaging die ik tot op de dag van vandaag met veel plezier en met volle overgave uitvoer.
“2006 | Rijles Eerste Kind”
Ik vind lesgeven leuk, de meeste mensen kunnen geen les geven aan eigen vrouw/kinderen of een ander familielid. Ik heb met plezier lesgegeven aan mijn kinderen en vrouw. Het geheim van lesgeven aan je eigen familieleden? Geduld, net zoals je geduld dient te hebben voor “onbekenden” dien je ook geduld te hebben voor je eigen familie.
“2009-2010 | Stagementor”
In 2010 ben ik stage-mentor geworden zodat mijn dochter Keziban ( intussen een gediplomeerd rij-instructrice ) bij mij stage kon lopen. De eerste rijles gaf ze aan mij. Hoewel ze de nodige kennis en bevoegdheid had, vond ik dat ze ook door mijn goedkeuring diende te gaan. Tijdens haar stageperiode gaf ze ook rijles aan haar eigen zusje. Het was leuk om dat te zien. Keziban was één van de jongste rij-instructrices van Nederland, ze was namelijk 19.
“2011 | Rijles Vierde Kind”
In verband met de nieuwe wetgeving (2toDrive), mocht de jongste zoon eerder beginnen met rijlessen. De eerste drie kinderen die tot hun 18e moesten wachten vonden dit uiteraard niet leuk.
“2014 | Nieuwe Mercedes Benz”
Begin 2014 heb ik gekozen voor een andere kleur Mercedes, jarenlang was ik bekend met een grijze Mercedes. Veel leerlingen en oud leerlingen moesten wennen aan de nieuwe kleur.
“2015 | 30 Jarig Jubileum”
Als ik dan terug kijk, zie ik meer dan 2456 leerlingen die hun rijbewijs bij mij hebben behaald. Dan geef ik ook al enige tijd met veel plezier rijles aan de 3e generatie. Daarnaast kijk ik met trots naar 18 oud leerlingen die collega’s zijn geworden.